Hírek
2018. Október 11. 17:00, csütörtök |
Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
A húsfogyasztás visszaszorítása az egyik kulcseleme a klímaváltozás elleni harcnak
A növényi eredetű ételekben gazdag, de húsban szegény flexitáriánus étrendre való áttérés, az élelmiszerhulladék felére csökkentése,
valamint a mezőgazdasági termelés fejlesztése a három kulcslépés, hogy az emberiség fenntartható jövőt építsen ki magának 2050-re.
A Nature című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a világ jelenlegi élelmezési rendszerének számos negatív hatása van: nagy mértékben hozzájárul az éghajlatváltozáshoz, felemészti az ivóvízkészleteket és szennyezi a környezetet a túlzott nitrogén- és foszforhasználattal - írja a BBC hírportálja.
Mivel 2010 és 2050 között várhatóan növekedni fog a bolygó lakossága és az emberek jövedelme, ezért ezek a negatív hatások 50-90 százalékkal is nagyobbak lehetnek, ami már túlmutatna a bolygó "teherbíró-képességén", hacsak az emberiség nem teszi meg a szükséges intézkedéseket - írták a tudósok.
Az Oxfordi Egyetem kutatói megállapították, hogy ennek veszélyét nem lehet csupán egyetlen változtatással elhárítani, a három kulcslépést együtt kell megtenni.
A tanulmány vezető szerzője, Marco Springmann szerint az egyik ilyen kulcslépés a növényi eredetű ételekben gazdag, de húsban szegény, a mediterránhoz hasonló étrend elsajátítása lenne.
"Van, aki mediterránnak hívja, mi flexitáriánusnak. A húsok közül csak a halat fogyasztó, a tojást és tejterméket megengedő vegetáriánus és a szigorúan növényi vegán idéták helyett mi a legkonzervatívabb, húst is tartalmazú étrendet válaszottuk, de ebben is csak hetente egyszer szerepel vörös hús" - mondta a tudós.
Amennyiben az emberiség erre az étrendre térne át, azzal több mint felére csökkenne a mezőgazdasági termeléssel kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége.
A kutatók szerint a mezőgazdasági termelést is át kellene alakítani. Ebbe beletartozna az emberi egészség számára fontos növények termesztése, valamint a hatékonyabb víz- és trágyafelhasználás.
A tanulmány szerint az élelmiszerhulladék felére csökkentésével további 16 százalékkal lehetne visszaszorítani a mezőgazdaság környezetre ártalmas hatásait.
"Egy tízmilliárdos népesség etetése nem lehetetlen dolog, amennyiben megváltoztatjuk az étkezési és élelmiszertermelési szokásainkat" - mondta Johan Rockström, a potsdami Klímakutató Intézet munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód
Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi
Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.
2026. Június 06. 14:00, szombat | Életmód
Megkezdődött a balatoni kompkikötők felújítása, a közlekedés zavartalan
Megkezdődött a balatoni kompkikötők komplex felújítása, a 6 milliárd forint hazai forrásból 2027 végéig elkészülő kiemelt állami beruházás munkálatai alatt a kompközlekedés zavartalan
2026. Június 05. 12:00, péntek | Életmód
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központja jöhet létre Szentendrén
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központját alapozza meg az ABZ Innovation Kft. Szentendrén mintegy 2,7 milliárd forintos beruházással - mondta az ABZ Drone Kft. ügyvezetője.
2026. Június 04. 16:00, csütörtök | Életmód
Zorán: ötven éve szólóban, ritkaságok lemezen
Ötven évvel ezelőtt írt először dalokat Zoránnak Presser Gábor, gyakorlatilag ezzel indult a népszerű előadó szólópályafutása.
