Hírek
2017. Július 11. 05:00, kedd |
Életmód
Forrás: mti
A várandós nők alkoholfogyasztása akár jövendő unokáiknak és dédunokáiknak is árthat
Számos tanulmány figyelmeztetett arra, hogy a magzatnál egészségkárosodást okozhat, ha az anya a várandósság alatt alkoholt iszik.
Egy új kutatás szerint azonban nemcsak az anyaméhben fejlődő gyermekét, hanem a jövendő generációkat, az unokáit és dédunokáit is károsíthatja az anya alkoholfogyasztása.
Kelly Huffman, a Kaliforniai Egyetem riverside-i intézményének pszichológus professzora a Cerebral Cortex folyóiratban publikálta a generációkon át öröklődő hatással kapcsolatos kutatási eredményeit. "Hagyományosan úgy vélik, hogy csak a méhében fejlődő magzatot károsíthatja közvetlenül, ha az anya alkoholt fogyaszt. Most azonban van már rá bizonyíték, hogy az anya alkoholfogyasztásának hatása generációkon át nyúlhat és negatív hatása lehet a következő nemzedékekre anélkül, hogy azok az alkohol közvetlen hatásának lettek volna kitéve magzati korban" - közölte Huffman.
A professzor egérkísérletekkel bizonyította az alkoholnak az utódokban agyi károsodást és viselkedési problémákat okozó, öröklődő hatását.
Három egérgeneráción át vizsgálta a kísérleti állatok agyában és viselkedésében tapasztalható eltéréseket. A várakozásoknak megfelelően az első nemzedékben, amely magzati korban közvetlenül lett kitéve az alkohol hatásának (prenatal ethanol exposure, PrEE), a gének módosult működését (expresszióját), az agykéregben az idegrendszer abnormális fejlődését és viselkedési zavarokat tapasztalt a tudós.
Az igazi felfedezés azonban az volt, hogy a következő generációkban, amelyek már nem voltak közvetlenül kitéve az alkohol hatásának, hasonló idegrendszer-fejlődési és viselkedési zavarok jelentkeztek - írta a medicalexpress.com tudományos-ismeretterjesztő portál.
A tanulmány szerint a születés előtt alkoholnak kitett magzatok és utódaik testsúlya, valamint agyának mérete is kisebb volt minden nemzedékben a kontrollcsoporténál, a PrEE-egerek minden generációja sokkal szorongóbb és depresszióra hajlóbb volt, valamint a mozgató és érzékelő szervek összehangolásával kapcsolatos, úgynevezett szenzomotoros fejlődésük is gyengébb volt.
Huffman úgy vélte, a kutatási eredmények arra utalnak, hogy az embereknél is öröklődhet az alkohol okozta rendellenesség.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód
Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi
Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.
2026. Június 06. 14:00, szombat | Életmód
Megkezdődött a balatoni kompkikötők felújítása, a közlekedés zavartalan
Megkezdődött a balatoni kompkikötők komplex felújítása, a 6 milliárd forint hazai forrásból 2027 végéig elkészülő kiemelt állami beruházás munkálatai alatt a kompközlekedés zavartalan
2026. Június 05. 12:00, péntek | Életmód
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központja jöhet létre Szentendrén
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központját alapozza meg az ABZ Innovation Kft. Szentendrén mintegy 2,7 milliárd forintos beruházással - mondta az ABZ Drone Kft. ügyvezetője.
2026. Június 04. 16:00, csütörtök | Életmód
Zorán: ötven éve szólóban, ritkaságok lemezen
Ötven évvel ezelőtt írt először dalokat Zoránnak Presser Gábor, gyakorlatilag ezzel indult a népszerű előadó szólópályafutása.
